torsdag 23. juli 2009

Hagevandring

I går var det hagevandring i to fantastiske, veletablerte hager. I den første hagen var det akeleier og liljer som var favoritten. Akeleiene sto i blomst og det var utrolig mange flotte farger. Liljene sto med sprekkeferdige knopper. Det blir nok et syn med så mange forskjellige liljer i blomst. En god del av liljene har jeg også, siden jeg kjøpte restene etter hennes løkbestilling i fjor høst. Mine er riktignok ikke så kraftige fordi de står på midlertidig plass ennå.
Den neste hagen lå høyt oppe i ei skråning. Der hadde de bygd opp bed, og beholdt deler av hagen som naturtomt. Det var utrolig velstelt, ikke mye ugress i bedene. Det slo meg at det er nok ikke så mye frøugress som når så høyt opp. I motsetning til oss som bor med enger rundt oss på alle kanter.
I hagen var det litt av hvert. Over en steinmur hadde de plantet aurikler tett, og da mener jeg virkelig tett over et ganske stort område. Selv om de var avblomstret nå, så var det flott å se på. Hageeierne fortalte at når auriklene sto i blomst var det litt av et syn i tillegg til at det duftet godt.
Det var over 20 som deltok på hagevandringene i går. Og vi avsluttet det hele med kaffe og kanelsnurrer rundt et vakkert steinbord. Det var enormt med gevinster til lotteriet. Selv kom jeg hjem med en nyplukket agurt, en augustprimula, en ananasmynte og en geranium.
Dro rett hjem og begynte å gjødsle i min egen hage. For jeg ser at absolutt alle har kraftigere planter enn meg.
Nå er to knekkebrød fortært, kaffen snart drukket opp og jeg skal ut og jobbe i noen timer. Det er for øvrig ikke noe annet som frister da vi ikke har vindu i første etasje, i tillegg til masse bråk og støv.
Har en sønn som brygger på influensa. Søstra håper ikke det er svineinfluensa, for det har hun sagt at hun vil være den første i Narvik som får. Han hoster og hoster, og er kjempeslapp. Ikke feber heldigvis. Men har absolutt ikke gunstige vilkår her hjemme med sin astma og i alt det støvet.

2 kommentarer:

Mokki sa...

Hmm ja, jeg tror også jeg er litt sparsom med gjødsla hos meg :) Burde gitt plenen litt mer, men da vokser den jo så jækli *fnis*

Sigrid sa...

Det der med gjødsling kan jeg skrive under på. Jeg var i en prakthage på Toten i våres og der var alle planter dobbelt så store som mine. Så i år har jeg vært raus med gjødsel og det synes faktisk.:-)