søndag 7. august 2011

Hjemme igjen



Denne Geraniumen var avblomstret da vi kom hjem fra ei uke i Oslo. Mye annet var også avblomstret, gikk glipp av en valmueblomstring - men har fått med meg at ugresset har blomstret og gjør det fremdeles. Utrolig hvor mye det kan vokse bare på en uke.
Har fått luket litt i dag, flyttet div stauder og klødd meg i hodet over hvordan jeg egentlig vil ha det i hagen.
Terrassen og steinlegging er ferdig, så noe begynner å bli permanent. Synes at hagen er en rothaug. Bedene er fulle av altfor små planter. Det som er stort og liksom skal bugne har altfor uryddig vekst. Skjønner ikke hvordan det blir sånn som bilder jeg ser på nett.
I dag har jeg gått hardt til verks, klipper ned det som henger og er avblomstret. Det gjør ikke bedene vakrere, men lettere å luke i.
Oppdaga dessuten hvor maurene holder hus. Vi har ikke hatt maur i hagen noen gang, men i år har det krydd av dem. Og i dag fant jeg ut at de holder på å bygge tue i en gammel stubbe. Fant noe gammelt maurmiddel som vi en eller annen gang har kjøpt i Sverige. Strødde det der det var mest aktivitet, så får vi se om de flytter eller dør. Er jeg barbarisk? Mulig at noen reagerer på utryddelsen, men jeg hater maur. En ting er maur i bærskogen, der hører de hjemme. Men når det kravler og kryper når jeg luker, da får jeg alldeles helt fnatt.

1 kommentar:

Berit sa...

Du har min fulle støtte og sympati i maurkrigen. Hos meg er det bittesmå og sinte jordmaur, og jeg kan ikke strø gift mot det ettersom de bor i grønnsaksbedene, smartingene....